6 клас
Усього — 70
год. На тиждень — 2 год. Текстуальне вивчення творів — 51 год. Повторення
та узагальнення — 2 год. Література рідного краю — 4 год. Позакласне
читання — 4 год. Розвиток мовлення — 4 год (у межах годин на
текстуальне вивчення)
Виразне
читання — 2 год. Резервний час — 7 год
Кількість годин (орієнтовно)
|
Очікувані результати
навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
Зміст
навчального матеріалу
|
1
|
Предметні компетентності
Учень / учениця:
знає про рукописні книги часів Русі-України,
про автора «Повісті минулих літ» Нестора Лiтописця; про сучасні формати
книги;
розуміє роль книжки в житті людини,
складність і особливість процесу творчості, місце в ньому уяви й фантазії
митця, роль читача в «житті» художнього
твору; пояснює, де можна «зустрітися»
з літературою (літературні журнали,
радіопередачі, телебачення, театр, книгарні, бібліотеки, Інтернет); аргументує
індивідуальні читацькі інтереси.
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
зіставляє специфіку
розкриття теми в різних видах мистецтва; створює
презентацію про історію книжки; усвідомлює
роль читання впродовж життя для власного
зростання;
розуміє необхідність додаткової інформації; знаходить її в мережі Інтернет та інших джерелах.
НЛ–1
Емоційно-ціннісне
ставлення
Усвідомлення
потреби шанобливого ставлення людей до книжки, до освіти.
|
ВСТУП
Книжка в
житті людини. Творча майстерня автора від давнини до сьогодення. Зміни
формату книги впродовж віків. Сучасний читач і його роль у новому «житті»
твору.
МЗ: культура часів Русі-України
(історія
України).
|
6
|
Предметні
компетентності
Учень
/ учениця: знає про виникнення народної обрядової поезії, її
різновиди; розповідає про головні календарні обряди українців; розрізняє
і називає різновиди календарно-обрядових пісень; виразно і вдумливо читає
їх, коментує зміст; виокремлює й пояснює роль
художніх засобів.
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
висловлює судження про роль колискової пісні в житті людини, про роль сім’ї та
тепло рідного дому, про відповідальність кожного за збереження
духовної спадщини для майбутніх поколінь; описує образ матері над колискою дитини (за творами
літератури та живопису).
Вивчає напам’ять: 2 пісні (на вибір учня).
НЛ–1,2
Емоційно-ціннісне ставлення
Прагнення відроджувати
й вивчати оригінальну творчість народу. Повага до прадавніх вірувань наших предків, гордість за свій
талановитий народ, любов до рідних.
|
ЗАГАДКОВО ПРЕКРАСНА І СЛАВНА ДАВНИНА УКРАЇНИ
Календарно-обрядові
пісні
Роль і місце пісні в
житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її
різновиди. Пісні літнього циклу: «У ржі на межі», «Ой бiжить,
біжить мала дівчина», «Проведу я русалочки до бору» (русальні); «Заплету
віночок», «Ой вінку мій, вінку», «Купайло, Купайло!» (купальські);
«Маяло житечко, маяло», «Там у полі криниченька» (жниварські) –
на вибір. Пісні зимового циклу: «Ой хто, хто Миколая любить»,
«Засівна», «Нова радість стала», «Добрий вечір тобі, пане господарю!», «Щедрик,
щедрик, щедрівочка» (на вибір).
Веснянки: «Ой весна, весна — днем красна», «Ой кувала зозуленька»,
«А в кривого танця» (на вибір).
Народні
колискові пісні
«Ой ти, коте, коточок»,
«Ой ну, люлі, дитя, спать»
Провідні мотиви, лексичні
особливості колискових. Календарно-обрядові пісні рідного краю.
ТЛ: народна пісня, колискова, рефрен, анафора.
МК: фольклорна спадщина інших слов’янських
народів (зарубіжна література); К. Стеценко. «Колядки»,
М. Леонтович. «Щедрик», М. Лисенко. Музичні обробки українських веснянок; колискові пісні у виконанні Росави (музичне мистецтво); А. Петрицький «Різдвяний ранок», С. Васильківський. «Весна в Україні» (образотворче мистецтво). |
3
|
Предметні компетентності
Учень / учениця:
розуміє і пояснює специфіку пісні лiтературного
походження; переказує історію створення національного гімну; розповідає
про зв’язок народної легенди про дівчину-Україну з «Молитвою»
О. Кониського; виразно
і вдумливо читає пісні; визначає й коментує провідні
мотиви, пояснює роль символів у них.
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
висловлює судження про значення національного гімну в житті народу; розкриває особливості художнього
втілення теми України у творах різних
митців.
Вивчає напам’ять: «Ще не вмерла Україна...» та 1 пісню (на вибір).
НЛ–2
Емоційно-ціннісне
ставлення
Осмислення почуття
патріотизму, утвердження віри в щасливе майбутнє свого народу.
|
Пісні літературного
походження
«Ще не вмерла Україна...»
П.ЧУБИНСЬКОГО і М.ВЕРБИЦЬКОГО – національний гімн нашої держави. Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею, та її зв’язок із «Молитвою»
О. КОНИСЬКОГО й М. ЛИСЕНКА, духовним гімном України.
«Ой, у
лузі червона калина похилилася» С. ЧАРНЕЦЬКОГО і
Г. ТРУХА — пісня, що стала народною.
Патріотичні мотиви пісень літературного походження.
ТЛ: гімн.
МК: гімн України (музичне мистецтво).
|
2
|
Предметні
компетентності
Учень / учениця:
розповідає коротко про
письменника; виразно і вдумливо читає поему; визначає
головну думку; розповідає про життя ханського сина в полоні руського
князя й пояснює, чому він забув рідний край; характеризує образ
юнака-половця; співвідносить давноминулі події, описані в поемі, із
сучасністю.
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
розуміє значення історичної пам’яті для кожної
людини; пояснює важливість
приналежності до свого народу; висловлює судження про її
історичну основу, зв’язок із літописною легендою; коментує власне розуміння
почуття патріотизму; усвідомлює роль слова в житті людини.
НЛ–2
Емоційно-ціннісне
ставлення
Усвідомлення
важливості історичної пам’яті для
кожної людини та приналежності до свого народу, національної свідомості,
вірності Батьківщині.
|
Микола
ВОРОНИЙ. «Євшан-зілля» Коротко
про письменника. Патріотичні почуття й толерантне ставлення до інших народів
у поемі «Євшан-зілля». Роль слова, пісні, історії в житті будь-якої людини.
Краса природи рідного краю.
ТЛ: ліричний герой, ліро-епічний твір,
поема.
|
2
|
Предметні компетентності
Учень / учениця:
розповідає про життя Т. Шевченка в Петербурзі; знає
зміст твору, виразно й осмислено читає окремі фрагменти; розкриває історичну
основу поеми «Іван Підкова»; висловлює судження про риси й поведінку козацького ватажка; пояснює
особливості художніх засобів у зображенні штормового моря, бою.
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
розуміє важливість знання
історії рідного народу; висловлює
власну думку щодо суспільно-політичних питань.
НЛ–2
Емоційно-ціннісне
ставлення
Усвідомлення того, що
героїзм і мужність – ознаки лицарських чеснот українських козаків - духовний
спадок
нащадкам.
|
Тарас ШЕВЧЕНКО.
«Думка» («Тече вода в синє море»), «Іван Підкова» (без вступу), «Тече
вода в синє море»
Відомості про перебування
поета в Петербурзі. Патріотичні мотиви творів Т. Шевченка. Зображення
історичного минулого. Героїзм та відвага козаків та їхнього ватажка. Специфіка ліричних і ліро-епічних творів.
МЗ: козацька
доба (історія України).
МК:
пізнавальна програма «Тарас Шевченко в Петербурзі» (архів Першого
національного каналу);
«Тече вода в синє море / Думка» на слова
Тараса Шевченка. Виконує Олекса Керекеша,
гурт «Фата Морґана» (музичне мистецтво).
|
4
|
Предметні компетентності
Учень / учениця:
уміє визначити історичну основу твору; знаходить і коментує описи природи, портрети персонажів, їхні
вчинки; аналізує роль художніх
засобів.
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
висловлює власні судження про
геройство та вміння з честю вийти із найскладніших ситуацій
козака-характерника Швайки та його юних помічників Грицика та Санька; зіставляє специфіку розкриття історичної
теми в літературі та кінематографі; створює
презентацію про головних героїв твору; дискутує про проблеми національної свідомості, патріотизму, зрадництва,
усвідомленого вибору.
НЛ–2
Емоційно-ціннісне
ставлення
Усвідомлення лицарства, сміливості, фізичної,
духовної сили наших предків, потреби виховання й утвердження цих якостей у
наш час.
|
Володимир РУТКІВСЬКИЙ. «Джури козака
Швайки» («На козацьких островах»)
Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти у складних
ситуаціях. Незвичайні здібності
козаків-характерників. Сміливість і відвага козацьких джур Грицика та Санька.
Засудження підступності, жорстокості та підлості зрадників. Тема боротьби українських козаків проти татарської орди.
МЗ: козацька доба (історія України).
МК: фільм про
козаків-характерників (із серії «Козацька звитяга»).
|
3
|
Предметні компетентності
Учень / учениця:
розповідає про дитинство Лесі Українки, її мужність,
талановитість;
усвідомлює і вміє пояснити мотив глибокого родинного
зв’язку дитини з батьками; характеризує образ ліричної
героїні; висловлює власні роздуми
про неї.
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
висловлює своє ставлення до проблеми
бережливого ставлення до природи як важливого чинника реалізації особистості;
зіставляє специфіку розкриття теми в літературі, музиці, кіномистецтві; створює ілюстрації до творів,
відеопоезії.
Вивчає напам’ять: вірш «Як дитиною, бувало…».
НЛ–1
Емоційно-ціннісне
ставлення
Усвідомлення потреби
плекати почуття любові до батьків, родини; формування стоїчних рис характеру
(мужності, цілеспрямованості, наполегливості); прагнення до самоосвіти.
|
Я І СВІТ
Леся УКРАЇНКА (Лариса Петрівна Косач). «Мрії», «Як
дитиною, бувало…», «Тиша морська»
Дитинство поетеси, роль
родини в її вихованні. Неповторний світ дитинства в поезіях. Образ
мужньої, сильної духом дівчинки, її життєрадісний погляд на
світ, вільнолюбство, впевненість, розвинена уява. Значення
мистецтва в житті людини. Гармонія людини і природи.
МК: фільм
про Лесю Українку із циклу «Обличчя української історії» (кіномистецтво).
СЛ: поезії
Мар’яни Савки, Маріанни Кіяновської, Любові Якимчук.
|
4
|
Предметні
компетентності
Учень /
учениця:
розповідає цікаві епізоди з життя письменника; знає
зміст оповідання; виразно і вдумливо читає епізоди, що найбільше
вражають; аналізує епічний твір; називає риси характеру Федька,
що вирізняють його з-поміж друзів-однолітків, коментує їх; аналізує
роль художніх засобів у творі; знаходить портрет, пейзаж, діалоги; формулює
головну думку оповідання.
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
висловлює своє ставлення до літературних героїв; визначає причиново-наслідкові зв’язки
між фактами і явищами; пропонує
алгоритм дій.
НЛ–1,2
Емоційно-ціннісне
ставлення
Усвідомлення найважливіших цінностей
моралі та етики, що роблять людину духовно багатою і щедрою на добро,
порядність, чесність.
|
Володимир ВИННИЧЕНКО.
«Федько-халамидник»
Дитинство письменника.
Художня розповідь про Федька, його життя, стосунки з однолітками. Добро і
зло, благородство і підлість у творі.
Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість.
ТЛ: головний герой, другорядні герої.
|
1
|
Предметні
компетентності
Учень / учениця:
виразно й усвідомлено читає
вірші; висловлює судження про
почуття ліричного героя; співвідносить їх із пережитими особисто.
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
висловлює своє ставлення до проблеми
збереження родинних цінностей; зіставляє
специфіку розкриття теми в
літературі, музиці, кіномистецтві; створює
ілюстрації до творів, відеопоезії; проводить аналогії із власним життям.
НЛ–3
Емоційно-ціннісне
ставлення
Осмислення ролі
батьківського дому в житті людини, відповідальності за власну родину.
|
Станіслав
ЧЕРНІЛЕВСЬКИЙ. «Теплота родинного інтиму…», «Забула внучка в баби черевички…» Настрої та почуття,
висвітлені в поезіях (любов, доброта, висока духовність). Образ рідної
людини та важливість родинних цінностей.
|
2
|
Предметні
компетентності
Учень /
учениця:
розуміє, що світ дитинства – вічне джерело сили, натхнення,
мрій, фантазій; виразно й усвідомлено читає поезії, коментує їх; пояснює художні засоби.
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
висловлює
судження про щастя і шляхи до
нього, про цінності, які потрібно берегти в сучасному світі; пояснює
вплив слова на психічне здоров’я людини.
НЛ–2
Емоційно-ціннісне
ставлення
Усвідомлення
ролі почуття дружби в житті людини, уміння бачити красу навколо, цінувати доброту.
|
Ірина ЖИЛЕНКО.
«Жар-Птиця», «Підкова», «Гном
у буфеті»
Поетичні
роздуми про доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що
може врятувати сучасний світ.
|
1
|
Предметні
компетентності
Учень/учениця:
розуміє метафоричність поезій;
виразно і вдумливо читає вірші; коментує образне бачення світу, явищ природи в них; пояснює поєднання у творі уявного, фантастичного і реального; висловлює власне бачення образів стежечки, блискавки, веселки тощо.
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
порівнює твори музичного й образотворчого мистецтв, суголосні поезіям; зіставляє
специфіку розкриття теми в різних видах мистецтва.
Вивчає напам’ять: 1 вірш (на вибір).
НЛ–1
Емоційно-ціннісне
ставлення
Усвідомлення потреби
естетичного сприйняття художнього твору.
|
Ігор КАЛИНЕЦЬ. «Стежечка»,
«Блискавка», «Веселка», «Криничка», «Дим» зі
збірки «Дивосвіт» (на вибір)
Талановитий український поет,
автор віршів для дітей.
Своєрідність форми його поезій. Персоніфіковані образи природних явищ – дивовижне й незвичайне в повсякденному житті. Гармонія людини і природи.
МК: твори музичного, образотворчого декоративно-ужиткового
мистецтв, суголосні поезіям І. Калинця.
|
3
|
Предметні
компетентності
Учень / учениця:
виразно і вдумливо читає
казки-притчі, коментує їх; знаходить
і пояснює фантастичні елементи в них; висловлює судження про важливість
проблем, порушених у творах та актуальність їх;
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
розуміє силу слова; аналізує життєві ситуації з погляду
гуманізму, толерантного ставлення до людей; дискутує щодо проблем таланту, неординарності, «білих ворон»,
спілкування; висловлює власне розуміння ілюстрацій
письменниці; створює
есе-рефлексію.
НЛ–1, 2
Емоційно-ціннісне
ставлення
Усвідомлення морально-етичних
цінностей, що допомагають бачити
й розуміти красу світу, гармонійно і щасливо жити в ньому.
|
Емма
АНДІЄВСЬКА. «Казка про яян», «Говорюща риба». Сучасна українська письменниця і художниця. Її
казки-притчі. Добро й любов до світу. Порушення питань моралі, дружби, сили
слова. Прихований повчальний зміст творів. Принципи толерантного ставлення до
інших, вірності мріям, прагнення гармонії зі світом.
ТЛ: притча.
|
5
|
Предметні
компетентності
Учень / учениця:
знає основне про письменника; розуміє поняття
романтичного і пригодницького; визначає жанр твору; самостійно ознайомлюється
з його змістом; аналізує
поведінку героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях; характеризує
улюбленого героя, аргументує свій вибір, розкриває риси його
вдачі; виокремлює, виразно читає й коментує найцікавіші
епізоди тексту.
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
висловлює судження про зв’язок прочитаного з власними життєвими
спостереженнями; усвідомлює себе
активним членом соціуму; зіставляє специфіку
розкриття теми в літературі й
кіномистецтві; обговорює в групах
проблеми дружби та першого кохання; створює
правила поведінки в екстремальних ситуаціях; укладає таблицю «Плюси і
мінуси «проектів» Яви та Павлуші».
НЛ–3,4
Емоційно-ціннісне
ставлення
Усвідомлення
важливості активної життєвої позиції, позитивних рис характеру; сили
справжньої дружби та взаємопідтримки.
|
ПРИГОДИ І РОМАНТИКА
Всеволод НЕСТАЙКО.
«Тореадори з Васюківки» (скорочено)
В. Нестайко
– визнаний у світі український дитячий письменник. Пригодницький захопливий
сюжет, мрія і дійсність, смішне, комічне, романтичне в його пригодницькій
повісті для дітей. Образи Яви Реня та Павлуші Завгороднього. Проблеми у
творі.
ТЛ:
повість, пригодницький твір.
МЗ:
пригоди й романтика у творах
Д.
Дефо, Ж. Верна, Марка Твена (зарубіжна
література).
МК: кінофільм «Тореадори
з Васюківки», 1965; режисер С. Зелікін
(кіномистецтво).
|
3
|
Предметні
компетентності
Учень / учениця:
переказує зміст уривка твору; визначає елементи сюжету
в ньому; характеризує образи головних персонажів, їхню поведінку в
складній ситуації.
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
висловлює судження про місце уяви, фантазії, романтичності в
житті сучасної людини, необхідності навчатися упродовж життя, здобувати
досвід; про важливість збереження довкілля для сьогодення та майбутнього; знаходить у тексті реальні
(звичайні) та пригодницькі події.
НЛ–3
Емоційно-ціннісне
ставлення
Усвідомлення значення
романтичності, життєлюбства в житті людини.
|
Ярослав СТЕЛЬМАХ.
«Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»
Таємничі, веселі й
незвичайні події в повісті, передані образним словом. Допитливість, винахідливість, кмітливість
хлопчиків – головних героїв.
|
4
|
Предметні компетентності
Учень
/ учениця:
знає цікавий факт про
письменницю; переказує зміст твору, висловлює враження про нього; характеризує
образ головного героя Клима.
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
висловлює судження про те, як виховувати
в собі риси сміливості, хоробрості, кмітливості, відповідальності; як
спрогнозувати можливі наслідки діяльності; зіставляє специфіку розкриття фантастичної теми в літературі й кіномистецтві; знаходить
інформацію про українських письменників-фантастів; дискутує про проблеми сміливості і
боягузтва.
НЛ–1,2,4
Емоційно-ціннісне
ставлення
Потреба формування позитивного світогляду,
доброзичливого ставлення до світу та людей. Усвідомлення ролі навчання,
прагнення відкривати світ і себе в ньому, самовдосконалення, самореалізації в
житті кожної людини.
|
Леся
ВОРОНИНА. «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку № 9»
Леся Воронина — сучасна письменниця, авторка багатьох книг для
дітей. Фантастична, романтична повість про виховання гідності та
мужності. Клим Джура – рятівник світу.
Його друзі й вороги. Еволюція Клима від боягуза до супергероя. Роль сім’ї у формуванні життєвих переконань людини. Стосунки між
різними поколіннями в родині.
ТЛ: сюжет, його елементи.
МК: науково-популярні фільми про інопланетні цивілізації
та паралельні світи.
|
3
|
Предметні
компетентності
Учень / учениця:
розуміє
роль гумору в житті українців; знає жанри гумористичних творів, називає
їх; розповідає про особливість побудови байки; виразно і вдумливо читає
твори Л. Глібова;
пояснює головну думку кожної байки та алегоричні образи.
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
зіставляє описане в байках із реальним життям, використовуючи виражальні засоби
української мови; створює ілюстрації до твору; обговорює
в групах проблеми несправедливості, жорстокості, ледарства в байках
Л. Глібова і в сучасному житті.
НЛ–2,3
Емоційно-ціннісне
ставлення
Усвідомлення
важливості самокритичного погляду для успішної життєдіяльності людини, потреби
життєстверджувальних, оптимістичних настроїв, уміння тактовно реагувати на
іронію, гумор.
|
ГУМОРИСТИЧНІ ТВОРИ
Гумористичне й сатиричне
зображення. Жанрова різноманітність гумористичних творів (анекдоти, байки,
усмішки, гуморески, співомовки тощо). Роль гумору в житті українців.
Леонід ГЛІБОВ. «Щука», «Муха і Бджола», «Жаба і Віл»
Визначний український
байкар, поет. Викривальна і повчальна спрямованість байок письменника.
Побудова байки.
ТЛ: гумор (повторення), сатира, байка (повторення),
алегорія, мораль.
МЗ: Байки
Езопа та І. Крилова (зарубіжна література).
|
2
|
Предметні
компетентності
Учень / учениця:
розуміє вияв народної мудрості в гуморесках, викривальний
пафос співомовок; виразно й усвідомлено читає твори; коментує
іронічне ставлення автора до негативних рис характеру; виокремлює
головну думку кожного твору; характеризує
героїв і порівнює їх.
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
пояснює зв’язок історичних фактів із їх гумористичним
відображенням у співомовках; обґрунтовує власні спостереження над
смішними ситуаціями в житті; розуміє
роль ініціативності, підприємливості в суспільстві та специфіку лексики
твору; застосовує комунікативні
стратегії відповідно до мети й ситуації спілкування; створює ілюстрації до твору; віднаходить
інформацію про зустріч запорожців із королем.
НЛ–2, 3
Емоційно-ціннісне
ставлення
Усвідомлення, що
почуття гумору - ознака духовного здоров’я людини.
|
Степан РУДАНСЬКИЙ. «Добре торгувалось», «Запорожці у короля»
Співомовки С. Руданського — унікальне явище у світовому письменстві. Висміювання моральних вад, негативних рис характеру, авторська симпатія до простої людини, до її розуму, кмітливості, почуття гумору, уміння посміятися над власною безпорадністю та відстояти свою гідність.
ТЛ: гумореска, співомовка.
МЗ: козацька
доба (історія України).
|
2
|
Предметні
компетентності
Учень / учениця:
виразно і вдумливо читає
твори, коментує їх; пояснює
основні ідеї; аналізує художні особливості гуморесок.
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
проводить аналогії з власними спостереженнями; усвідомлює роль мови в житті людини; створює ілюстрації до твору, виразно читає гуморески; дискутує про проблеми мови і народу.
Вивчає напам’ять: 1 гумореску (на вибір).
НЛ–2
Емоційно-ціннісне
ставлення
Оптимістична настанова
в житті, уміння іронічно, критично, з почуттям гумору сприймати дійсність і
самого себе.
|
Павло
ГЛАЗОВИЙ. «Еволюція», «Найважча
роль», «Заморські гості», «Похвала», «Кухлик» (2–3 — на вибір)
Іронічно-пародійна,
викривальна спрямованість гумористичних і
сатиричних творів.
|
4
(упродовж року)
|
Предметні
компетентності
Учень / учениця: знає про
письменників-земляків, їхні твори; розуміє зміст цих творів; виразно читає
та коментує їх.
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
усвідомлює
роль читання для власного зростання впродовж життя.
НЛ–2
Емоційно-ціннісне ставлення
Шанобливе ставлення до
митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі.
|
ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО
КРАЮ Ознайомлення із творами
письменників-земляків.
|
2
|
Предметні
компетентності
Учень / учениця: називає
імена митців, твори яких вивчали впродовж року; розповідає про ті, які
найбільше сподобалися; пояснює та
аргументує свою думку.
Ключові компетентності
Учень /
учениця:
аналізує життєві
ситуації, людські вчинки на матеріалі вивчених творів; узагальнює
інформацію; визначає необхідність
додаткової інформації, шукає її в
мережі Інтернет та інших джерелах.
НЛ–1, 2,
3, 4
Емоційно-ціннісне
ставлення
Усвідомлення
потреби висловлювати власну думку, захищати власну позицію.
|
УРОК-ПІДСУМОК
Бесіда про твори,
які вивчалися впродовж року й викликали найбільше зацікавлення.
|
Орієнтовний перелік очікуваних результатів навчальної
діяльності учнів 6 класу
(з урахуванням набутих у попередніх класах)
Предметні компетентності
Учень / учениця:
розповідає про
роль книжки в житті людини, складність і особливість процесу творчості, місце в
ньому уяви й фантазії митця, роль читача в «житті» художнього тексту; індивідуальні
читацькі інтереси;
знає про рукописні книги
часів Київської Русі, про автора «Повісті минулих літ» Нестора Лiтописця; про
виникнення народної обрядової поезії;
коментує зміст виучуваних творів, у т. ч.
прихований зміст (підтекст);
називає головні календарні
обряди українців; різновиди календарно-обрядових пісень;
наводить цікаві факти з біографії письменника, творчість якого вивчається;
визначає головну думку твору,
провідні мотиви; знаходить у творі (окремому уривку) ключові фрази, кульмінаційний
епізод;
характеризує художні образи, висловлює
судження про риси й поведінку героїв, засоби характеротворення (портрет, мову
тощо), виокремлює риси, які
вирізняють героя з-поміж інших; пояснює алегоричні образи;
визначає жанр твору, його
композицію; виокремлює художні засоби, пояснює їхню роль у художньому творі,
авторське ставлення до зображуваного;
знає визначення,
ознаки і застосовує під час інтерпретації та аналізу художнього твору
(окремого фрагменту) літературознавчі поняття народна пісня, колискова, гімн, ліро-епічний твір, поема,
притча, повість, гумор (повторення), сатира, байка (повторення), гумореска,
співомовка, алегорія, мораль, повтори (рефрен), анафора, ліричний герой,
головний герой, другорядні герої, сюжет.
Ключові компетентності
Учень / учениця:
розповідає про роль мови в житті людини;
дискутує з приводу порушених у художньому
творі морально-етичних проблем;
віднаходить твори музичного й образотворчого мистецтв, суголосні
темі (ідеї, настроєві) виучуваних творів;
розкриває особливості
художнього зображення теми (образу) України у творах різних митців;
проводить аналогії з власними
спостереженнями;
визначає критерії для порівняння фактів
(явищ, предметів, образів) і здійснює його;
користується двома-трьома пошуковими
системами; добирає і групує матеріал з певної теми; складає бібліографію;
представляє текстову інформацію у
формі таблиці, схеми тощо;
доводить тезу,
твердження і аргументовано заперечує
його, формулює висновок;
визначає межі власного знання і
незнання;
ставить уточнювальні, проблемні питання;
застосовує
комунікативні стратегії відповідно до мети й ситуації спілкування;
володіє прийомами «активного
слухання»; «чує» співрозмовника, формулює зв'язну відповідь на
висловлювання опонента; продовжує і розвиває його думку; сприймає і поважає іншу точку зору; виробляє спільну позицію з дискусійних
питань;
формулює спільно з учителем (з його допомогою) навчальну проблему, пропонує
спосіб її розв'язання, виробляє
алгоритм дій;
планує спільно з учителем
навчальну діяльність на уроці, пояснює
послідовність дій; виробляє критерії
самооцінювання результативності навчання;
аналізує самостійно досягнення
цілей вивчення теми; планує спільно
з учителем усунення прогалин у навчанні (досягнення нереалізованих цілей); виробляє правила
спілкування в парі (групі); організовує
і здійснює діяльність (виконує різні
ролі) у четвірці (малій групі).
Немає коментарів:
Дописати коментар